Friday, June 20, 2008

'SURUNG SUSAH TARIK PUN SUSAH"

Apakah Kesan Kehilangan Kepercayaan SAPP pada Pak Lah?
Di manakah SAPP mencari "kehilangan" itu?

Jadual Yong Teck lee (YTL) untuk cari pasal dengan BN sudah lama disusun bila dia rasakan kemahuan partinya dipinggirkan dalam PRU12. Partinya perlu mengkaji semula kedudukannya dalam BN. Sejak itu dia benar-benar terkilan. Bila orang BN sendiri melatah dengan PM, YTL sudah mula merasakan dia pun wajar juga melatah. Dia sudah lama melatah namun dia kata jawaban kepada suaranya yang sekian lama melata hanyalah “no action”. So, dia kena buat “action”.

Partinya tuntut 14 perkara. http://sapphq.blogspot.com/ untuk dipenuhi sehingga bila Ogos 2008. Barangkali bersamaan Hari Kebangsaan 31 Ogos,2008. Namun beliau juga membuat kejutan bagai ombak politik http://sskeruak.blogspot.com/ Sama seperti kejutan kenaikan harga minyak yang dijanjikan untuk dikaji semula Ogos tetapi dinaikkan tiba-tiba diumumkan pada awal Julai, 2008. Kecoh jalanraya dan station pum minyak sebelum menjelang detik 12.00 malam, malam itu. Dada media massa pula dipenuhi wajah YTL dan dua MP SAPP hingga saat ini.

YTL dan partinya memutuskan untuk menyokong dan mengundi usul tidak percaya terhadap kepimpinan PM, Pak Lah menjelang persidangan parliment Isnin ini, mulai 16 Jun, 2008. Sekurang-kurangnya Parti Kecilnya telah memberi isyarat kepada parti besar yang lain bahawa dua MP dari partinya, Datuk Eric E. Mojimbun dan Datuk Chua Soon Bui akan mengundi usul undi tidak percaya terhadap PM. Atau barangkali MP SAPP sendiri akan table motion berkenaan?

“Cakap (orang politik) dalam media memang senang tetapi kalau usul tidak betul, ikut peraturan, tiada alasan konkrit ia boleh ditolak begitu saja. Itu tidak mengejutkan kerana ia memang berlaku kepada mereka yang faham dan mengamalkan undang-undang,” Tan Sri Pandikar Amin Haji Mulia, Yang Dipertua Dewan Rakyat.

Setiausaha Agung Pas, Datuk Kamarudin Jaafar, berkata semua parti komponen Pakatan Rakyat termasuk daripada Pas, Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan DAP akan hanya table usul tidak percya yang disebutkan pada masa yang difikirkan sesuai.

“Tidak betul dakwaan kata kami hendak bentang usul tidak percaya kepada Perdana Menteri pada Isnin ini, siapa yang buat kenyataan macam itu?” Setiausaha Agung Pas, Datuk Kamarudin Jaafar

Pengerusi DAP, Lim Kit Siang, pula menyifatkan bahawa tidak timbul soal siapa atau bila pihaknya akan mengemukakan notis berkenaan kerana isu yang terbentang di hadapan kita buat masa ini ialah isu Presiden SAPP, Datuk Yong Teck Lee mengisytiharkan partinya hilang kepercayaan terhadap kepemimpinan PM, Pak Lah.

Sehingga tulisan ini selesai saya belum mendapat maklumat mengenai SAPP meninggalkan BN atau menyatakan hilang kepercayaan kepada BN. Saya faham YTL membuat kenyataan atas dasar dan isu kehilangan kepercayaan kepada PM, Pak Lah.

Apakah SAPP akan membuat pendirian yang sama seperti Mukhriz atau Pak Tun Mahathir bahawa dia akan terus berada di luar BN dan akan kembali kepada BN sekiranya Pak Lah berundur dari jawatannya?

Apapun yang terjadi, dalam kontek keberadaan SAPP dalam BN, setelah membuat pendiriannya, telah meletakkan SAPP dalam keadaan “surung susah, tarik pun susah’ memandangkan kenyataan YTL telahpun mendapat liputan media dan rata-rata pemimpin komponen BN termasuk di Sabah telahpun menyuarakan pandangan serongnya terhadap SAPP. Lalu di manakah nanti duduknya MP SAPP dalam sidang parliment akan datang? Adakah di samping YB Ibrahim Ali atau di sisi MP BN yang lain dengan perasaan tidak selesa dan bagaikan dicuit?.
Also read:-
Yong: The Monkey King
Federal Government's Cheap Kick in The Balls At Yong Teck Lee

No comments:

About This Blog


Dan adapun orang-orang yang takut kepada kebesaran Tuhannya dan menahan diri dari keinginan hawa nafsunya. Maka sesungguhnya syurgalah tempat tinggalnya. (al-Naziat ayat 40-41)

"Of all the enemies to public liberty war is, perhaps, the most to be dreaded because it comprises and develops the germ of every other. War is the parent of armies; from these proceed debts and taxes...known instruments for bringing the many under the domination of the few. . . No nation could preserve its freedom in the midst of continual warfare."
- James Madison, Political Observations, 1795

santapan rohani ii

Al-hadith :ثلاثةٌ قد حَرّمَ اللهُ - تَبَارَكَ وَتَعَالَى - عليهم الجنةَ : مُدْمِنُ الخمر ، والعاقّ ، والدّيّوثُ الذييُقِرُّ في أَهْلِهِ الخُبْثَ . رواه أحمد والنسائيErtinya : "Tiga yang telah Allah haramkan baginya Syurga : orang yang ketagih arak, si penderhaka kepada ibu bapa dan Si Dayus yang membiarkan maksiat dilakukan oleh ahli keluarganya" ( Riwayat Ahmad )

PEGANGAN

Ingatlah firman Allah Taala:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا بِطَانَةً مِنْ دُونِكُمْ لَا يَأْلُونَكُمْ خَبَالًا وَدُّوا مَا عَنِتُّمْ قَدْ بَدَتِ الْبَغْضَاءُ مِنْ أَفْوَاهِهِمْ وَمَا تُخْفِي صُدُورُهُمْ أَكْبَرُ قَدْ بَيَّنَّا لَكُمُ الْآيَاتِ إِنْ كُنْتُمْ تَعْقِلُونَ (118) هَا أَنْتُمْ أُولَاءِ تُحِبُّونَهُمْ وَلَا يُحِبُّونَكُمْ وَتُؤْمِنُونَ بِالْكِتَابِ كُلِّهِ وَإِذَا لَقُوكُمْ قَالُوا آمَنَّا وَإِذَا خَلَوْا عَضُّوا عَلَيْكُمُ الْأَنَامِلَ مِنَ الْغَيْظِ قُلْ مُوتُوا بِغَيْظِكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ (119)

Maksudnya: “Wahai orang-orang yang beriman! janganlah kamu mengambil orang-orang yang bukan dari kalangan kamu menjadi “orang dalam” (yang dipercayai). mereka tidak akan berhenti-henti berusaha mendatangkan bencana kepada kamu. mereka sukakan apa yang menyusahkan kamu. telahpun nyata (tanda) kebencian mereka pada pertuturan mulutnya, dan apa yang disembunyikan oleh hati mereka lebih besar lagi. Sesungguhnya telah Kami jelaskan kepada kamu keterangan-keterangan itu jika kamu (mahu) memahaminya. Awaslah! kamu ini adalah orang-orang (yang melanggar larangan), kamu sahajalah yang suka (dan percayakan mereka, sedang mereka tidak suka kepada kamu. kamu juga beriman kepada Segala Kitab Allah (sedang mereka tidak beriman kepada Al-Quran). dan apabila mereka bertemu dengan kamu mereka berkata: “Kami beriman”, tetapi apabila mereka berkumpul sesama sendiri, mereka menggigit hujung jari kerana geram marah (kepada kamu), Katakanlah (Wahai Muhammad): “Matilah kamu Dengan kemarahan kamu itu”. Sesungguhnya Allah sentiasa mengetahui akan Segala (isi hati) yang ada di dalam dada.” [Ali Imran: 118 & 119]
..............................................
تُولِجُ اللَّيْلَ فِي النَّهَارِ وَتُولِجُ النَّهَارَ فِي اللَّيْلِ وَتُخْرِجُ الْحَيَّ مِنَ الْمَيِّتِ وَتُخْرِجُ الْمَيِّتَ مِنَ الْحَيِّ وَتَرْزُقُ مَنْ تَشَاءُ بِغَيْرِ حِسَابٍآل عمران : 27

"Engkaulah (Wahai Tuhan) yang memasukkan waktu malam ke dalam waktu siang, dan Engkaulah yang memasukkan waktu siang ke dalam waktu malam. Engkaulah juga yang mengeluarkan sesuatu yang hidup dari benda yang mati, dan Engkaulah yang mengeluarkan benda yang mati dari sesuatu yang hidup. Engkau jualah yang memberi rezeki kepada sesiapa yang Engkau kehendaki, dengan tiada hitungan hisabnya".

bermubahalah

“Siapa yang membantahmu tentang kisah Isa-Setelah engkau beroleh pengetahuan yang meyakinkan tentang hal itu, maka katakanlah kepada mereka : Marilah kita panggil (kumpulan) anak-anak kami dan anak-anak kalian, isteri-isteri kami, dan isteri-isteri kalian, diri-diri kami dan diri-diri kalian, kemudian kita bermubahalah kepada Allah, mohon agar Allah menjatuhkan laknat-Nya kepada pihak yang berdusta.” (Ali Imran : 61)