OLEH: KHS.
5 Jun, 2008, Luyang.
Pengumuman mengenai kenaikan harga bahan bakar khasnya petrol dan diesel sekaligus membawa erti kos sara hidup akan meningkat. Bila kenaikan harga mendadak dengan begitu tinggi, juga bermakna kos sara hidup akan mendadak begitu tinggi.
5 Jun, 2008, Luyang.
Pengumuman mengenai kenaikan harga bahan bakar khasnya petrol dan diesel sekaligus membawa erti kos sara hidup akan meningkat. Bila kenaikan harga mendadak dengan begitu tinggi, juga bermakna kos sara hidup akan mendadak begitu tinggi.
Harga minyak di station minyak petrol dinaikkan Rm0.78 sen seliter atau RM3.20 segelen menjadi RM2.70 sen seliter atau RM10.80 segelen. Manakala harga diesel dinaikkan RM1.00 seliter atau RM4.00 segelen menjadi RM2.58 seliter atau RM10.32 segelen.Kenaikan harga bahan bakar ini sudah pasti akan menaikkan lagi kos produksi barangan termasuk keperluan mengeluarkan barangan pengguna dan kos pengangkutan. Dengan demikian pengusaha dalam apa juga keadaan terpaksa menaikkan harga barangan yakni komoditi dan perkhidmatan atau inflasi akibat tekanan kos (cost push inflation) akan berlaku.
Sudah pasti golongan pekerja akan menuntut gaji yang lebih tinggi bagi mengimbangi kadar inflasi ini. Persatuan-persatuan Sekerja pasti akan didesak oleh ahli-ahlinya bagi membuat tuntutan ini. Keadaan ini, sudah pasti akan menambah sulitkan lagi kos “overhead” kepada pengusaha yang terpaksa membayar gaji yang lebih tinggi. Antara pilihan bagi pengusaha-pengusaha ialah dengan mengurangkan pekerja yang juga akan menghambat produtiviti. Dengan demikian pengangguran akan berlaku.
Bagaimana seriuosnya masalah penganguran kelak adalah bergantung kepada impak ke atas kehadiran sumber manusianya dan pulangan dan revenue yang dihasilkan dalam operasi perniagaannya.Apabila pengangguran dan inflasi, the twin evil of economy, berlaku dengan sukar dikawal, stagflasi wujud yang akan membawa kepada keadaan meleset yang memerlukan tindakan yang berani, berhati-hati dan bijaksana.
Sungguhpun banyak barangan pengguna yang diletakkan dalam senarai sebagai barangan terkawal dari segi harga, namun dalam keadaan kini, ianya menjadi sukar dan pahit untuk dikawal. Sebabnya ialah kerana kita menjadikan ianya hanya mampu dikeluarkan dengan kos yang mahal. Intervasi kerajaan mungkin menjadi longgar dan dilihat tidak lagi saksama. Dengan demikian kredibiliti pihak kerajaan akan merosot. Ini adalah diakibatkan dari tindakan kerajaan sendiri dan bukan kemahuan rakyat secara keseluruhan.
Kenyataan Idris Jala, CEO MAS, sebagai ex-oilman, bahawa sahnya dunia tidak menghadapi kekurangan bekalan bahan bakar perlu dilihat dengan serius. Katanya, apa yang berlaku sebenarnya adalah disebabkan oleh angkara spekulator yang menggunakan kuasa belinya dengan membeli sejumlah keluaran minyak dunia. Dalam masa yang sama menggembar gemburkan bahawa keluaran minyak dunia berada dalam keadaan kritikal. Dengan demikian harga minyak melambung dan bakal memberikan keuntungan yang amat besar kepada mereka.Sesungguhnya , negara-negara pengeluar dan pengekspot minyak tidak perlu terperangkap dengan “gara-gara” spekulasi ini.
Dalam keadaan yang sama tidak penting untuk menggunakan gara-gara ini untuk kepentingan ekonominya yang belum pasti.Pendahuluan kenyataan media Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi menyatakan bahawa... "Kerajaan komited untuk memastikan golongan berpendapatan rendah dan sederhana tidak akan dibebani dengan kenaikan kos petrol dan makanan. Namun, kos petrol dan komoditi di peringkat global, telah mengalami kenaikan yang drastik dan subsidi perlu distruktur semula supaya bantuan dapat diagihkan dengan lebih adil". Ianya perlu dilihat sebagai kenaikan harga petrol yang menyebabkan peningkatan kos menghasikan keluaran bahan makanan BUKAN kenaikan kos petrol dan makanan per se, seperti yang dinyatakan.
Kenaikan bahan bakar itu juga “merantai” kepada kenaikan harga komoditi dan perkhidmatan lain. Sekiranya benar seperti apa yang dinyatakan oleh Idris Jala sebagai ex-oilman yang masih pakar mengenai isu bahan bakar, kenapa pula kita harus masuk perangkap para spekulator?Kerajaan BN tidak stabil. Malah dilebel sebagai banyak mengamaklan “double standard”. Isu harga minyak menjadi isu yang hangat dan menjadi isu utama untuk menjatuhkannya.
DSAI barangkali mampu tersenyum kini kerana dia pernah meramalkan bahawa Kerajaan BN akan menaikkan harga minyak selepas PRU12. Ternyata ramalannya benar. Perkara yang juga sukar ditepis ialah “massive inflation” dan kemungkinan stagflasi yang bakal menunggu di hadapan kita hasil dari tindakan menaikkan harga bahan bakar dengan terlalu tinggi dan secara drastik. Jadi timbul tanda tanya yang paling besar iaitu apakah pula fungsi Jawatankuasa Kabinet Pemantauan Harga Barangan yang diwujudkan kerajaan. Apakah ini yang dimaksudkan double standard? Apakah penyataan DSAI juga benar mengenai PR akan mengambil alih tampuk Kerajaan Malaysia menjelang Sempember ini?Malaysia adalah pengeluar dan pengekspot minyak. Ekplorasi minyak sedang giat.
Penyertaan Petronas dalam explorasi minyak di Negara Afrika masih mempunyai harapan menggunung. Namun kita diburu dan dihantui oleh “penyataan” bahawa stok minyak dan gas asli kita bakal mengalamai kepupusan kerana stoknya hanya sedikit di bumi kita berbanding pengeluar minyak utama dunia seperti Kuwit, Iran, Saudi Arabia, UEA dan Venezuela. Semua kita tidak pasti dengan keadaan ini. Yang pasti hanyalah Allah SWT.Beberpa waktu yang lampau, kita sedang giat dengan teknologi menghasil “bio-fuel” sebagai bahan gantian (subtitute) kepada minyak. Ada penyataan bahawa kos menghasilkannya juga tinggi dan kita terperangkap dengan idea itu bagai hangat-hangat tahi ayam.
Barangkali usaha menghasilkan tenaga nukliar seperti usaha Republik Iran perlu kita pelajari dan ambil tauladan?.Kenaikan harga minyak global sememangnya menguntungkan kita sebagai pengeluar dan pengekspot. Apakah kita tidak mampu mengawal harga bahan bakar dalam Negara kita sendiri sebagai pengeluar dan pengekspot sementara kita menikmati keuntungan hasil dari kenaikan harga bahan bakar dunia tersebut?. Kenapa kita menaikkan harganya dengan drastik?.
Kalau India dapat mengawal harga beras tempatannya telah mampu menaikkan harga ekspot berasnya sehingga 50%, kenapa Malaysia dalam konteks bahan api tidak mampu berbuat demikian?
No comments:
Post a Comment