Sunday, October 5, 2008

HARI RAYA CARA HINDRAF

NASIONAL
Kecewa tindakan Hindraf

KUALA LUMPUR: Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi kecewa dengan tindakan penyokong Barisan Bertindak Hak-Hak Hindu (Hindraf) yang menimbulkan kekecohan ketika rumah terbuka Aidilfitri bersama Perdana Menteri dan Menteri Kabinet beragama Islam di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) di sini, Rabu lalu. Lebih mengecewakan, katanya, hanya seorang daripada kumpulan penyokong Hindraf yang mengucapkan Selamat Hari Raya, manakala yang lain melaung ‘Hapuskan ISA dan bebaskan pemimpin Hindraf’. “Saya rasa kecewa sebenarnya,” katanya pada sidang media selepas mempengerusikan Mesyuarat Panel Penasihat Antarabangsa Bioteknologi (Bio-IAP) Malaysia 2008 di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur di sini, semalam.
MORE........................
Pakaian uniform ini menunjukkan perbuatan itu sengaja diracang. Kenapa orang-orang ini gagal memahami bahawa Hari Raya adalah Perayaan Keagamaan Orang-orang Islam yang disertai semua kaum di Malaysia secara tradisi; begitu juga Perayaan Keagamaan yang lain yang perlu di sertai dengan tertib.

Walau apapun alasan yang diberikan, BerHari Raya cara Hindraf di PWTC memang tidak beretika, tidak mengikut norma dan melanggar tatasulila perayaan keagamaan orang-orang yang beragama Islam. Hindraf bersikap provokasi.

Harakah Daily Online menulis mengatakan bahawa Hindraf berkunjung ke rumah terbuka BN untuk mohon maaf...."Dalam semangat saling bermaafan sempena Hari Raya Aidilfitri, kami mahu menyatakan bahawa orang-orang India di Malaysia memaafkannya (Perdana Menteri) kerana menghantar para pemimpin Hindraf ke (Kem Tahanan Perlindungan) Kamunting," memetik Shanti sebagai berkata apabila ditanya mengenai kad itu....Manakala YB Ustaz Haji Hadi Awang tidak sedikitpun menyalahkan cara Hindraf berHari Raya ke rumah terbuka BN. Namun semua ini adalah "nada politik" yang mengenepikan samasekali "norma sosial" masyarakat Malaysia. Nada Harakah dan Tuan Ustaz Haji Hadi Awang kali ini benar-benar sumbang ditelinga rakyat Malaysia yang bersikap menjaga tatasulia dan norma rakyat kebanyakan.

Apakah benar-benar ikhlas kata-kata Shanti bahawa semua orang-orang India di Malaysia telah memaafkan Perdana Menteri Dato Seri Abdullah Ahmad Badawi kerana menahan pemimpin Hindraf dalam tahanan ISA? Adakah Pak Lah yang bersalah dalam soal penahanan itu?

Dalam setiap perayaan keagamaan dan perayaan kebudayaan di Malaysia, Rakyat Malaysia turut merayakannya dengan penuh hormat menghormati dan menjalinkan siraturrahim dan harmoni di antara semua kaum. Perayaan keagamaan seperti Hari Raya, Christmas, Tahun Baru, Depavali, Hari Gawai, dan sebagainya disambut bersama pelbagai kaum degan penuh sopan santun dan hormat menghormati. Hatta, pada perayaan Tahun Baru Cina ramai pengunjung mengenakan pakaian berwarna merah sebagai tanda hormat kepada rakan-rakan yang merayakannya.

Najib dan Rais dan lainnya dalam satu Perayaan Keagamaan suatu waktu dulu. Tertib dan penuh rasa hormat.

Hindraf sudah agak melampaui batas. Sikap mencermari perayaan keagamaan orang-orang Islam itu adalah satu sikap "social deviant". Siapapun pasti menolak alasan bahawa itulah satu-satunya peluang bagi orang Hindraf menyampaikan hasrat membantah penahanan ISA pemimpin mereka. Hanya orang-orang yang social devianist mengakui bahawa itu adalah satu-satunya peluang menyampaikan hasrat Hindraf.

Hindraf adalah satu persatuan 'haram". Sikap Hindraf akhir-akhir ini sepatunya dijadikan sebagai langkah bertindak dengan lebih agresif pihak Keselamatan Negara agar kita tidak sampai ketahap yang kronik (seperti cerita di bawah ini). Kita tidak boleh bertolak ansur dalam soal perpaduan. Ianya telah kita bina dengan semangat muhibbah dan harmoni berpuluh tahun lamnya. Kita tidak mampu mengizinkan ianya dibinasakan dengan cara yang rakus dalam jangkawaktu yang pendik.

Bayangkan ada kumpulan yang mencemarai perayaan keagamaan yang lain; apa perasaan penganut-penganut agama itu?.

Rakyat Malaysia mesti menolak cara ini.
..............
Violence escalates in Assam, 25 killed
5 Oct 2008, 1631 hrs IST. AGENCIES

NEW DELHI: The situation in Assam has turned critical as communal clashes between the local tribals and Bangladeshi migrants continue in Udalguri an

Victims of communal riots share their grief with Asom Gana Parishad (P) President P K Mahanta at a relief camp in Udalgiri district of Assam. (PTI Photo)
More Picturesd Darrang districts of the state. According to unconfirmed reports, over 25 people have been killed in clashes. ( Watch ) On Sunday the violence has spread to Rauta village in Udalguri district, about 80 kms east of Guwahati, where a large number of houses have been burnt down. The continuing violence which is spreading in these central districts has pushed the administration to extend the shoot at sight orders. On Saturday the government had issued shoot at sight orders to paramilitary forces and the Army in order to curb the violence.

MORE....


Curfew in Maharashtra's Dhule town after communal clashes http://timesofindia.indiatimes.com/Curfew_in_Maharashtras_Dhule_town_after_communal_clashes/articleshow/3563028.cms

No comments:

About This Blog


Dan adapun orang-orang yang takut kepada kebesaran Tuhannya dan menahan diri dari keinginan hawa nafsunya. Maka sesungguhnya syurgalah tempat tinggalnya. (al-Naziat ayat 40-41)

"Of all the enemies to public liberty war is, perhaps, the most to be dreaded because it comprises and develops the germ of every other. War is the parent of armies; from these proceed debts and taxes...known instruments for bringing the many under the domination of the few. . . No nation could preserve its freedom in the midst of continual warfare."
- James Madison, Political Observations, 1795

santapan rohani ii

Al-hadith :ثلاثةٌ قد حَرّمَ اللهُ - تَبَارَكَ وَتَعَالَى - عليهم الجنةَ : مُدْمِنُ الخمر ، والعاقّ ، والدّيّوثُ الذييُقِرُّ في أَهْلِهِ الخُبْثَ . رواه أحمد والنسائيErtinya : "Tiga yang telah Allah haramkan baginya Syurga : orang yang ketagih arak, si penderhaka kepada ibu bapa dan Si Dayus yang membiarkan maksiat dilakukan oleh ahli keluarganya" ( Riwayat Ahmad )

PEGANGAN

Ingatlah firman Allah Taala:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا بِطَانَةً مِنْ دُونِكُمْ لَا يَأْلُونَكُمْ خَبَالًا وَدُّوا مَا عَنِتُّمْ قَدْ بَدَتِ الْبَغْضَاءُ مِنْ أَفْوَاهِهِمْ وَمَا تُخْفِي صُدُورُهُمْ أَكْبَرُ قَدْ بَيَّنَّا لَكُمُ الْآيَاتِ إِنْ كُنْتُمْ تَعْقِلُونَ (118) هَا أَنْتُمْ أُولَاءِ تُحِبُّونَهُمْ وَلَا يُحِبُّونَكُمْ وَتُؤْمِنُونَ بِالْكِتَابِ كُلِّهِ وَإِذَا لَقُوكُمْ قَالُوا آمَنَّا وَإِذَا خَلَوْا عَضُّوا عَلَيْكُمُ الْأَنَامِلَ مِنَ الْغَيْظِ قُلْ مُوتُوا بِغَيْظِكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ (119)

Maksudnya: “Wahai orang-orang yang beriman! janganlah kamu mengambil orang-orang yang bukan dari kalangan kamu menjadi “orang dalam” (yang dipercayai). mereka tidak akan berhenti-henti berusaha mendatangkan bencana kepada kamu. mereka sukakan apa yang menyusahkan kamu. telahpun nyata (tanda) kebencian mereka pada pertuturan mulutnya, dan apa yang disembunyikan oleh hati mereka lebih besar lagi. Sesungguhnya telah Kami jelaskan kepada kamu keterangan-keterangan itu jika kamu (mahu) memahaminya. Awaslah! kamu ini adalah orang-orang (yang melanggar larangan), kamu sahajalah yang suka (dan percayakan mereka, sedang mereka tidak suka kepada kamu. kamu juga beriman kepada Segala Kitab Allah (sedang mereka tidak beriman kepada Al-Quran). dan apabila mereka bertemu dengan kamu mereka berkata: “Kami beriman”, tetapi apabila mereka berkumpul sesama sendiri, mereka menggigit hujung jari kerana geram marah (kepada kamu), Katakanlah (Wahai Muhammad): “Matilah kamu Dengan kemarahan kamu itu”. Sesungguhnya Allah sentiasa mengetahui akan Segala (isi hati) yang ada di dalam dada.” [Ali Imran: 118 & 119]
..............................................
تُولِجُ اللَّيْلَ فِي النَّهَارِ وَتُولِجُ النَّهَارَ فِي اللَّيْلِ وَتُخْرِجُ الْحَيَّ مِنَ الْمَيِّتِ وَتُخْرِجُ الْمَيِّتَ مِنَ الْحَيِّ وَتَرْزُقُ مَنْ تَشَاءُ بِغَيْرِ حِسَابٍآل عمران : 27

"Engkaulah (Wahai Tuhan) yang memasukkan waktu malam ke dalam waktu siang, dan Engkaulah yang memasukkan waktu siang ke dalam waktu malam. Engkaulah juga yang mengeluarkan sesuatu yang hidup dari benda yang mati, dan Engkaulah yang mengeluarkan benda yang mati dari sesuatu yang hidup. Engkau jualah yang memberi rezeki kepada sesiapa yang Engkau kehendaki, dengan tiada hitungan hisabnya".

bermubahalah

“Siapa yang membantahmu tentang kisah Isa-Setelah engkau beroleh pengetahuan yang meyakinkan tentang hal itu, maka katakanlah kepada mereka : Marilah kita panggil (kumpulan) anak-anak kami dan anak-anak kalian, isteri-isteri kami, dan isteri-isteri kalian, diri-diri kami dan diri-diri kalian, kemudian kita bermubahalah kepada Allah, mohon agar Allah menjatuhkan laknat-Nya kepada pihak yang berdusta.” (Ali Imran : 61)