Friday, May 29, 2009

SEDIKIT SUBSIDI PENGANGKUTAN DAN SUBSIDI PERTANIAN

Si Bayau ini dulu muncul kali pertama dalam Sukan Malaysia, SUKMA, di Sabah. Masa itu Si Bayau masih muda dan diminati ramai. Kini Si Bayau sudah tua dan tidak ramai peminat. Barangkali Si Bayau hanya mampu bercerita buat mengisi sisa- sisa hidup yang mampu Si Bayau ceritakan. Bagaimanapun Tahniahlah kepada adik saya yang dapat mempopularkan si Bayau dulu. Terima kasih Sabahkita kerana memberi ruang pada Bayau buat pertama kalinya.

Cerita Bayau Kali ini ringan-ringan dulu sebelum berat-berat:

Di negara-negara maju seperti Amerika misalnya subsidi dibayar sebagai membantu satu-satu perkhidmatan dapat terus dinikmati oleh rakyatnya. Misalnya Pengangkutan Awam seperti Bus diberi subsidi kerana rakyatnya masih memerlukan perkhidmatan itu. Orang-orang tua yang sudah tak berupaya memandu dapat menggunakan perkhidmatan bus. Orang-orang miskin yang tidak mampu membeli kerita juga akan dapat peluang menggunakan perkhidmatan ini. Tambangnya murah dan dikawal oleh pihak berkuasa atau kerajaan. Kiranya perkhidmatan bus ini tidak diberi subsidi, tentulah pengusahanya akan mengalamai kerugian dan menutup perniagaannya. Dengan demikian golongan yang memerlukannya akan kehilangan punca.

Pengusaha peladangan, misalnya gandum akan juga diberi subsidi. Tetapi subsidi diberi kiranya pengusaha ini diminta untuk mengurangkan pengeluarannya demi menjaga kedudukan harga commoditi berasaskan gandum daripada jatuh merudum. Dengan demikian subsidi ini bersifat sebagai gantirugi (pada keadaan tertentu) kepada pengusaha ladang kerana kerajaan menyekat jumlah keluarannya. Dengan menyekat jumlah keluarannya, penawaran komoditi ini dalam pasaran akan menjadi rendah dan harganya akan stabil atau naik. Harga barang-barang yang berasakan gandum ini juga akan stabil atau terkawal. Kiranya pengeluaran gandum tidak dikawal, penawaranya akan berlebihan di pasaran dan selanjutnya harganya akan jatuh dan harga makanan berasakan gandum akan jatuh. Ini akan mengakibatkan harga ekspot barangan tersebut akan turut jatuh.

Di negara kita subsidi juga diberikan kepada pengangkutan awam. Subsidi minyak dan potongan kadar cukai jalanraya diberikan kepada pengusaha pengangkutan awam terutama dalam keadaan mendesak. Bezanya, semakin kerajaan berusaha memberikan subsidi ini, semakin pula tinggi kehendak pengusaha-pengusaha ini menaikkan kadar tambang walaupun kerajaan cuba mengawalnya. Terdapat usaha mendesak kerajaan menerima kadar tambang yang semakin meningkat. Kehendak menaikkan tambang ini pula semakin bersifat mendesak. Alasan kadang-kadang kurang berkaitan misalnya tambang kenderaan dinaikkan pada kadar mengejut sedangkan kenaikan harga minyak tidaklah pada tahap mengejut berbanding kejutan harga tambang.

Tambah merumitkan lagi apabila harga minyak turun, harga kadar atau harga tambang kenderaan pula tidak diturunkan. Kadang-kadang alasan yang diberikan ialah kerana berlakunya kenaikan harga barang lain seperti makanan seperti gula, tepung dan beras yang langsung tiada kaitan dengan perkhidmatan pengangkutan. Pengguna kenderan juga menanggung akibat dari kenaikan harga makanan tersebut. Dari itu tuntutan kenaikan tambang tidak relevent namun desakan melalui persatuan kadang-kadang terlalu mendesak dan terpaksa dituruti pihak berkuasa. Akibatnya timbul perkhidmatan pengangkutan yang tidak sah seperti ”kerita sapu”. Ini akhirnya merugikan pihak pengusaha perkhidmatan pengangkutan yang berlesen dan apabila ianya tidak terkawal maka sistem yang digariskan akan menjadi rosak dan perkhidmatan pengangkutan haram itu sukar dikawal, terutama apabila telah bertapak dan menemui ruangnya.

Pengusaha pertanian khususnya di Sabah juga diberi subsidi. Pengusaha tanaman padi di Sabah misalnya mendapat subsidi meradu, baja dan subsidi harga padi. Secara tidak lagsung mereka juga mendapat susidi pengairan kerana pump air mereka mendapar subsudi minyak diesel atau petrol. Subsidi dalam sektor padi ini dianggap sebagai ”income support” kepada penanam padi kerana kiranya mereka berhenti dari menanam padi, maka kerajaan akan terpaksa mengimpot keperluan negara. Dengan demikian imbangan pembayaran negara akan meningkat. Tambahan pula beras merupakan bersifat sebagai asas makan utama penduduk.

Masalah timbul apabila sistem penyampaian subsidi tidak diurus dengan sistematik. Kebarangkalian untuk subsidi tidak sampai kepada golongan sasar akan berlaku. Misalnya sekiranya pergerakan hasil padi tidak dipantau dengan baik, ianya besar kemungkinan akan digunakan untuk mendapat subsidi harga padi berulang. Bila keadaan ini berlaku, maka terjadilah kes bilamana jumlah hasil padi seperti beras tidak setimpal dengan jumlah subsidi yang dibayar oleh pihak berkuasa. Timbullah soalan "subsidi sudah dibayar tetapi beras di mana?". Kebarangkalian juga akan berlaku terhadap jumlah keluasan sawah yang diradu tidak seimbang atau setimpal dengan jumlah subsidi meradu yang dibayar.

Si Bayau akan becerita lagi pada kesempatan yang lain

No comments:

About This Blog


Dan adapun orang-orang yang takut kepada kebesaran Tuhannya dan menahan diri dari keinginan hawa nafsunya. Maka sesungguhnya syurgalah tempat tinggalnya. (al-Naziat ayat 40-41)

"Of all the enemies to public liberty war is, perhaps, the most to be dreaded because it comprises and develops the germ of every other. War is the parent of armies; from these proceed debts and taxes...known instruments for bringing the many under the domination of the few. . . No nation could preserve its freedom in the midst of continual warfare."
- James Madison, Political Observations, 1795

santapan rohani ii

Al-hadith :ثلاثةٌ قد حَرّمَ اللهُ - تَبَارَكَ وَتَعَالَى - عليهم الجنةَ : مُدْمِنُ الخمر ، والعاقّ ، والدّيّوثُ الذييُقِرُّ في أَهْلِهِ الخُبْثَ . رواه أحمد والنسائيErtinya : "Tiga yang telah Allah haramkan baginya Syurga : orang yang ketagih arak, si penderhaka kepada ibu bapa dan Si Dayus yang membiarkan maksiat dilakukan oleh ahli keluarganya" ( Riwayat Ahmad )

PEGANGAN

Ingatlah firman Allah Taala:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا بِطَانَةً مِنْ دُونِكُمْ لَا يَأْلُونَكُمْ خَبَالًا وَدُّوا مَا عَنِتُّمْ قَدْ بَدَتِ الْبَغْضَاءُ مِنْ أَفْوَاهِهِمْ وَمَا تُخْفِي صُدُورُهُمْ أَكْبَرُ قَدْ بَيَّنَّا لَكُمُ الْآيَاتِ إِنْ كُنْتُمْ تَعْقِلُونَ (118) هَا أَنْتُمْ أُولَاءِ تُحِبُّونَهُمْ وَلَا يُحِبُّونَكُمْ وَتُؤْمِنُونَ بِالْكِتَابِ كُلِّهِ وَإِذَا لَقُوكُمْ قَالُوا آمَنَّا وَإِذَا خَلَوْا عَضُّوا عَلَيْكُمُ الْأَنَامِلَ مِنَ الْغَيْظِ قُلْ مُوتُوا بِغَيْظِكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ (119)

Maksudnya: “Wahai orang-orang yang beriman! janganlah kamu mengambil orang-orang yang bukan dari kalangan kamu menjadi “orang dalam” (yang dipercayai). mereka tidak akan berhenti-henti berusaha mendatangkan bencana kepada kamu. mereka sukakan apa yang menyusahkan kamu. telahpun nyata (tanda) kebencian mereka pada pertuturan mulutnya, dan apa yang disembunyikan oleh hati mereka lebih besar lagi. Sesungguhnya telah Kami jelaskan kepada kamu keterangan-keterangan itu jika kamu (mahu) memahaminya. Awaslah! kamu ini adalah orang-orang (yang melanggar larangan), kamu sahajalah yang suka (dan percayakan mereka, sedang mereka tidak suka kepada kamu. kamu juga beriman kepada Segala Kitab Allah (sedang mereka tidak beriman kepada Al-Quran). dan apabila mereka bertemu dengan kamu mereka berkata: “Kami beriman”, tetapi apabila mereka berkumpul sesama sendiri, mereka menggigit hujung jari kerana geram marah (kepada kamu), Katakanlah (Wahai Muhammad): “Matilah kamu Dengan kemarahan kamu itu”. Sesungguhnya Allah sentiasa mengetahui akan Segala (isi hati) yang ada di dalam dada.” [Ali Imran: 118 & 119]
..............................................
تُولِجُ اللَّيْلَ فِي النَّهَارِ وَتُولِجُ النَّهَارَ فِي اللَّيْلِ وَتُخْرِجُ الْحَيَّ مِنَ الْمَيِّتِ وَتُخْرِجُ الْمَيِّتَ مِنَ الْحَيِّ وَتَرْزُقُ مَنْ تَشَاءُ بِغَيْرِ حِسَابٍآل عمران : 27

"Engkaulah (Wahai Tuhan) yang memasukkan waktu malam ke dalam waktu siang, dan Engkaulah yang memasukkan waktu siang ke dalam waktu malam. Engkaulah juga yang mengeluarkan sesuatu yang hidup dari benda yang mati, dan Engkaulah yang mengeluarkan benda yang mati dari sesuatu yang hidup. Engkau jualah yang memberi rezeki kepada sesiapa yang Engkau kehendaki, dengan tiada hitungan hisabnya".

bermubahalah

“Siapa yang membantahmu tentang kisah Isa-Setelah engkau beroleh pengetahuan yang meyakinkan tentang hal itu, maka katakanlah kepada mereka : Marilah kita panggil (kumpulan) anak-anak kami dan anak-anak kalian, isteri-isteri kami, dan isteri-isteri kalian, diri-diri kami dan diri-diri kalian, kemudian kita bermubahalah kepada Allah, mohon agar Allah menjatuhkan laknat-Nya kepada pihak yang berdusta.” (Ali Imran : 61)