Thursday, May 21, 2009

SABAH: RM370m for Sabah agropolitan projects

Published on: Wednesday, May 20, 2009
Email to a friend Printer Friendly

Kota Kinabalu: A total RM370 million has been allocated for five agropolitan projects for this year and next under the Sabah Development Corridor (SDC), Chief Minister Datuk Seri Musa Haji Aman said Tuesday.

The projects are in Kota Belud (RM70 million), Pitas (RM120 million), Kemabong (RM40 million), Beluran (RM60 million) and Tongod (RM80 million), he said after chairing the State Steering Committee on Poverty Eradication/SPKR at Wisma Innoprise near here. Between 5,000 and 5,500 hardcore poor household heads are expected to benefit from these five projects, which would see rubber as its main economic activity and the main implementing agency would be the Sabah Rubber Industry Board (SRIB).

Three of the projects in Kota Belud, Pitas and Kemabong are expected to start this year with preliminary works such as perimeter surveying and Environmental Impact Assessment in Kota Belud and Kemabong to start soon. For Pitas, about 4,000 hectares had so far been cleared for the project, while in Kemabong about 6,000 acres of rubber plantation would be developed in Kampung Kabintaluan. While for the Kota Belud Agropolitan in Kampung Rosob/Surun and Kampung Pintasan, apart from the 2,000-acre rubber plantation it would also include dairy farming costing about RM53 million.
More.....
Daily Express

4 comments:

RAKYAT TEMPASUK said...

Lembaga Tabung Getah Sabah (dulu) telah mencadangkan kawasan di Roso, Kota Belud untuk pengujudan "Skim Getah Kota Belud". As a matter of fact, LTG telah membelanjakan ratusan ribu ringgit untuk tapak semaian. Saya ingat "PEMILIK BLOG INI" adalah Pengerusi Pertama (ad-hoc) sebelum menyerahkannya kepada SUT MOA (now SKN). Masalahnya Jabatan Pertanian telah mengeluarkan surat resmi menatakan bahawa kawasan itu konon "TIDAK SESUAI" untuk tanaman getah!. Now Status Rosob-Soron terkini adalah "Tanah Simpan Ternakan" begitu juga tanah di Pintasan-Padang Ragut Ternakan Gunasama Penduduk sekitar. Apakah TANAH-TANAH INI AKAN DIRAGUT DARI HAK RAKYAT DAN DIBERIKAN HAK MILIK KEPADA LEMBAGA INDUSTRI GETAH MALAYSIA (LIGM) atau Syarikat dari GUANDONG, CHINA yang telahpun menebang Kawasan FMU dan Forest Reseve ribuan Hektar di Keningau? TOLONG. TOLONGLAH! JANGAN "RAGUT" HAK DAN HARTA RAKYAT DENGAN RAKUS NANTI RAKYAT AKAN RAGUT KUASA YANG DIA BERIKAN!!!! Kenapa tidak disambung "Rancangan Skim Getah Kota Belud yang ternya memberikan faedah kepada rakyat? Akan Banyk lagikah Pendatang Asing bertaraf PTI dan PDI yang akan dibawa ke Kota Belud?..

RAKYAT TEMPASUK, KOTA BELUD.

BANGKAHAKIAN said...

Bagus juga kalau kasi terus itu "skim Getah Lembaga Tabung Getah Sabah" punya konsep. Tapi kalo mcm FELDA janji rakyat "bulan dan bintang" tapi akhirnya hampa belaka susuh juga. Kalo Pekerja di Indon dan Philipin dan Bangla akan nanti BIKIN SUSAH RAKYAR lagi. Kenapa tidak FOKUS KEPADA PEMBANGUNAN untu Rakyat tapi memberi keutamaan kepada KORPORAT. Kejap lagi itu LIG (M) akan dikorporatise bila status tanah ditukar secara "perlahan-lahan" selangkah demi selangkan.."tipu sikit-sikit" lama lama hak rakyat ke atas Padang Ragut kena "RAGUT"

BINOCULASI said...

Do the government@gomen have that amount of money or those proposal after proposal are just "a ploy" to get money from fed or "get the licence to kill", means, to let the Bank Negara to allow "Money Laundering" activities to get into Sabah from China then to the Gomen Boss' "karung-karung"....

Unknown said...

well done. tahniah. memang tepat cara tangani kemiskinan bukan hanya menyediakan infra seperti rumah PPRT tetapi juga sediakan sumber pendapatan. Diharap harga getah asli akan dapat di kawal di pasaran dunia atau sekurang-kurangnya stokfile dapat diujud mempastikan penawaran dapat dikawal dan harga tidak terlalu volatile seperti sekarang. Anyway tahniah kepada Musa Aman.

About This Blog


Dan adapun orang-orang yang takut kepada kebesaran Tuhannya dan menahan diri dari keinginan hawa nafsunya. Maka sesungguhnya syurgalah tempat tinggalnya. (al-Naziat ayat 40-41)

"Of all the enemies to public liberty war is, perhaps, the most to be dreaded because it comprises and develops the germ of every other. War is the parent of armies; from these proceed debts and taxes...known instruments for bringing the many under the domination of the few. . . No nation could preserve its freedom in the midst of continual warfare."
- James Madison, Political Observations, 1795

santapan rohani ii

Al-hadith :ثلاثةٌ قد حَرّمَ اللهُ - تَبَارَكَ وَتَعَالَى - عليهم الجنةَ : مُدْمِنُ الخمر ، والعاقّ ، والدّيّوثُ الذييُقِرُّ في أَهْلِهِ الخُبْثَ . رواه أحمد والنسائيErtinya : "Tiga yang telah Allah haramkan baginya Syurga : orang yang ketagih arak, si penderhaka kepada ibu bapa dan Si Dayus yang membiarkan maksiat dilakukan oleh ahli keluarganya" ( Riwayat Ahmad )

PEGANGAN

Ingatlah firman Allah Taala:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا بِطَانَةً مِنْ دُونِكُمْ لَا يَأْلُونَكُمْ خَبَالًا وَدُّوا مَا عَنِتُّمْ قَدْ بَدَتِ الْبَغْضَاءُ مِنْ أَفْوَاهِهِمْ وَمَا تُخْفِي صُدُورُهُمْ أَكْبَرُ قَدْ بَيَّنَّا لَكُمُ الْآيَاتِ إِنْ كُنْتُمْ تَعْقِلُونَ (118) هَا أَنْتُمْ أُولَاءِ تُحِبُّونَهُمْ وَلَا يُحِبُّونَكُمْ وَتُؤْمِنُونَ بِالْكِتَابِ كُلِّهِ وَإِذَا لَقُوكُمْ قَالُوا آمَنَّا وَإِذَا خَلَوْا عَضُّوا عَلَيْكُمُ الْأَنَامِلَ مِنَ الْغَيْظِ قُلْ مُوتُوا بِغَيْظِكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ (119)

Maksudnya: “Wahai orang-orang yang beriman! janganlah kamu mengambil orang-orang yang bukan dari kalangan kamu menjadi “orang dalam” (yang dipercayai). mereka tidak akan berhenti-henti berusaha mendatangkan bencana kepada kamu. mereka sukakan apa yang menyusahkan kamu. telahpun nyata (tanda) kebencian mereka pada pertuturan mulutnya, dan apa yang disembunyikan oleh hati mereka lebih besar lagi. Sesungguhnya telah Kami jelaskan kepada kamu keterangan-keterangan itu jika kamu (mahu) memahaminya. Awaslah! kamu ini adalah orang-orang (yang melanggar larangan), kamu sahajalah yang suka (dan percayakan mereka, sedang mereka tidak suka kepada kamu. kamu juga beriman kepada Segala Kitab Allah (sedang mereka tidak beriman kepada Al-Quran). dan apabila mereka bertemu dengan kamu mereka berkata: “Kami beriman”, tetapi apabila mereka berkumpul sesama sendiri, mereka menggigit hujung jari kerana geram marah (kepada kamu), Katakanlah (Wahai Muhammad): “Matilah kamu Dengan kemarahan kamu itu”. Sesungguhnya Allah sentiasa mengetahui akan Segala (isi hati) yang ada di dalam dada.” [Ali Imran: 118 & 119]
..............................................
تُولِجُ اللَّيْلَ فِي النَّهَارِ وَتُولِجُ النَّهَارَ فِي اللَّيْلِ وَتُخْرِجُ الْحَيَّ مِنَ الْمَيِّتِ وَتُخْرِجُ الْمَيِّتَ مِنَ الْحَيِّ وَتَرْزُقُ مَنْ تَشَاءُ بِغَيْرِ حِسَابٍآل عمران : 27

"Engkaulah (Wahai Tuhan) yang memasukkan waktu malam ke dalam waktu siang, dan Engkaulah yang memasukkan waktu siang ke dalam waktu malam. Engkaulah juga yang mengeluarkan sesuatu yang hidup dari benda yang mati, dan Engkaulah yang mengeluarkan benda yang mati dari sesuatu yang hidup. Engkau jualah yang memberi rezeki kepada sesiapa yang Engkau kehendaki, dengan tiada hitungan hisabnya".

bermubahalah

“Siapa yang membantahmu tentang kisah Isa-Setelah engkau beroleh pengetahuan yang meyakinkan tentang hal itu, maka katakanlah kepada mereka : Marilah kita panggil (kumpulan) anak-anak kami dan anak-anak kalian, isteri-isteri kami, dan isteri-isteri kalian, diri-diri kami dan diri-diri kalian, kemudian kita bermubahalah kepada Allah, mohon agar Allah menjatuhkan laknat-Nya kepada pihak yang berdusta.” (Ali Imran : 61)