Tuesday, March 17, 2009

Speaker Dewan Rakyat Gantung Gobind


Dari Harakah Daily online.

Speaker Dewan Rakyat ikut jejak Speaker Dun Perak
Mohd Nor Yahya Tue Mar 17, 09 6:43:59 pm MYT


MACHANG, 17 Mac (Hrkh) - Tindakan Yang Dipertua Dewan Rakyat, Tan Sri Pandikar Amin Mulia menggantungkan anggota parlimen Puchong, Gobind Singh Deo secara jelas mengiyakan segala tindakan dilakukan Speaker Dun Perak, V Sivakumar sebelum ini.

Tidakkah ia menggambarkan speaker berkuasa penuh, biar pun dalam kes di parlimen dianggap melampau apabila segala elaun dan kemudahan dinikmati anggota parlimen berkenaan dibekukan.


Maka penggantungan terhadap Dato' Dr Zambry Abdul Kadir dan enam lagi Adun Barisan Nasional di Perak dianggap sah. Cuma mereka lebih bernasib baik kerana segala elaun tidak dibekukan.

Mengulas perkembangan itu, bekas pensyarah undang-undang UIAM, Dr Mohd Fadzli Hassan berkata, kuasa speaker untuk menggantungkan seseorang anggota dewan sama ada di parlimen atau Dun semakin jelas sekarang.

"Mengapa keputusan Speaker Dun Perak sebelum ini dipertikai pemimpin Umno dan sekarang pula menyokong Speaker Dewan Rakyat menggantungkan seorang ahli.

"Kita jangan bersikap double standard kerana kuasa yang ada pada speaker lebih kurang sama. Jelas apa yang dilakukan Speaker Perak sebelum ini mengikut bidang kuasa yang ada," katanya ketika ditemui pada majlis perasmian Dewan Utama Dun Temangan di sini hari ini.

Read More.....


Penggantungan MP Gobind S. Deo menyerupai penggantungan ayahnya, Karpal Singh, dalam tahun 1980-an dahulu bila mana beliau menuduh Datuk Haris Salleh, mantan Ketua Menteri Sabah sebagai pemilik kepada Pulau Labuan yang kini menjadi Wilayah Persekutuan Labuan.
.
Usul penggantungan Karpal Singh dalam tahun 1980-an dulu dikemukakan oleh mantan MP Semporna, Tuan Haji Abdillah Abdul Hamid seorang veteran politik yang masih mempunyai pengaruh yang kuat dan nama besar dalam politik di Semporna, Lahad Datu dan Tawau. Beliau adalah satu-satunya MP yang pernah mengalahkan Tun Sakaran Dandai, mantan Ketua Menteri Sabah, Tuan Yang Terutama Yang Di Pertua Negeri Sabah dan pemimpin karismatik.
.
Penggantungan Gobind S. Deo memang berlainan sekali dengan kes penggantungan serentak seramai 8 orang ADUN Perak oleh Speaker DUN Perak yang dilihat lebih bermotifkan "politik". Lantaran itu krisis dan kemelut politik di Perak semakin berkecamuk.

Related............

1 comment:

Anonymous said...

Isu penggantungan mp pakatan di parlimen dan isu penggantungan dun barisan nasional di dun perak adalah dua isu yang berbeza. Proses penggantungan mp diparlimen dibuat melalui usul dan mendapat sokongan simple mejority, sementera proses pengantungan dun diperak tidak melalui proses sedemikian, speaker dun yang mengambil tindakan secara sendiri dengan "niat" supaya ahli dun berkenaan tidak dapat menyertai persidangan dun selanjutnya dan dapat menyekat kuasa simple mejority yang sudah dimiliki bn di dun perak dan ini terbukti apabila speaker dun perak mengadakan bersidang dibawah pokok yang mencetuskan pelbagai isu dimahkamah persepsi rakyat. Ertinya senario yang berlaku di perak dirancang dilakukan sebegitu rupa adalah atas pertimbangan untuk menghura-harakan situasi politik perak, sementera apa yang dilakukan ke atas mp pakatan di parlimen adalah sebagi tindakbalas pihak BN dan speaker keatas kekurangan ajar dan biadap anak karpal sing di parlimen.dari msgsabah.blogspot.com

About This Blog


Dan adapun orang-orang yang takut kepada kebesaran Tuhannya dan menahan diri dari keinginan hawa nafsunya. Maka sesungguhnya syurgalah tempat tinggalnya. (al-Naziat ayat 40-41)

"Of all the enemies to public liberty war is, perhaps, the most to be dreaded because it comprises and develops the germ of every other. War is the parent of armies; from these proceed debts and taxes...known instruments for bringing the many under the domination of the few. . . No nation could preserve its freedom in the midst of continual warfare."
- James Madison, Political Observations, 1795

santapan rohani ii

Al-hadith :ثلاثةٌ قد حَرّمَ اللهُ - تَبَارَكَ وَتَعَالَى - عليهم الجنةَ : مُدْمِنُ الخمر ، والعاقّ ، والدّيّوثُ الذييُقِرُّ في أَهْلِهِ الخُبْثَ . رواه أحمد والنسائيErtinya : "Tiga yang telah Allah haramkan baginya Syurga : orang yang ketagih arak, si penderhaka kepada ibu bapa dan Si Dayus yang membiarkan maksiat dilakukan oleh ahli keluarganya" ( Riwayat Ahmad )

PEGANGAN

Ingatlah firman Allah Taala:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا بِطَانَةً مِنْ دُونِكُمْ لَا يَأْلُونَكُمْ خَبَالًا وَدُّوا مَا عَنِتُّمْ قَدْ بَدَتِ الْبَغْضَاءُ مِنْ أَفْوَاهِهِمْ وَمَا تُخْفِي صُدُورُهُمْ أَكْبَرُ قَدْ بَيَّنَّا لَكُمُ الْآيَاتِ إِنْ كُنْتُمْ تَعْقِلُونَ (118) هَا أَنْتُمْ أُولَاءِ تُحِبُّونَهُمْ وَلَا يُحِبُّونَكُمْ وَتُؤْمِنُونَ بِالْكِتَابِ كُلِّهِ وَإِذَا لَقُوكُمْ قَالُوا آمَنَّا وَإِذَا خَلَوْا عَضُّوا عَلَيْكُمُ الْأَنَامِلَ مِنَ الْغَيْظِ قُلْ مُوتُوا بِغَيْظِكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ (119)

Maksudnya: “Wahai orang-orang yang beriman! janganlah kamu mengambil orang-orang yang bukan dari kalangan kamu menjadi “orang dalam” (yang dipercayai). mereka tidak akan berhenti-henti berusaha mendatangkan bencana kepada kamu. mereka sukakan apa yang menyusahkan kamu. telahpun nyata (tanda) kebencian mereka pada pertuturan mulutnya, dan apa yang disembunyikan oleh hati mereka lebih besar lagi. Sesungguhnya telah Kami jelaskan kepada kamu keterangan-keterangan itu jika kamu (mahu) memahaminya. Awaslah! kamu ini adalah orang-orang (yang melanggar larangan), kamu sahajalah yang suka (dan percayakan mereka, sedang mereka tidak suka kepada kamu. kamu juga beriman kepada Segala Kitab Allah (sedang mereka tidak beriman kepada Al-Quran). dan apabila mereka bertemu dengan kamu mereka berkata: “Kami beriman”, tetapi apabila mereka berkumpul sesama sendiri, mereka menggigit hujung jari kerana geram marah (kepada kamu), Katakanlah (Wahai Muhammad): “Matilah kamu Dengan kemarahan kamu itu”. Sesungguhnya Allah sentiasa mengetahui akan Segala (isi hati) yang ada di dalam dada.” [Ali Imran: 118 & 119]
..............................................
تُولِجُ اللَّيْلَ فِي النَّهَارِ وَتُولِجُ النَّهَارَ فِي اللَّيْلِ وَتُخْرِجُ الْحَيَّ مِنَ الْمَيِّتِ وَتُخْرِجُ الْمَيِّتَ مِنَ الْحَيِّ وَتَرْزُقُ مَنْ تَشَاءُ بِغَيْرِ حِسَابٍآل عمران : 27

"Engkaulah (Wahai Tuhan) yang memasukkan waktu malam ke dalam waktu siang, dan Engkaulah yang memasukkan waktu siang ke dalam waktu malam. Engkaulah juga yang mengeluarkan sesuatu yang hidup dari benda yang mati, dan Engkaulah yang mengeluarkan benda yang mati dari sesuatu yang hidup. Engkau jualah yang memberi rezeki kepada sesiapa yang Engkau kehendaki, dengan tiada hitungan hisabnya".

bermubahalah

“Siapa yang membantahmu tentang kisah Isa-Setelah engkau beroleh pengetahuan yang meyakinkan tentang hal itu, maka katakanlah kepada mereka : Marilah kita panggil (kumpulan) anak-anak kami dan anak-anak kalian, isteri-isteri kami, dan isteri-isteri kalian, diri-diri kami dan diri-diri kalian, kemudian kita bermubahalah kepada Allah, mohon agar Allah menjatuhkan laknat-Nya kepada pihak yang berdusta.” (Ali Imran : 61)