Saturday, January 24, 2009

SELEPAS PERMATANG PAUH DAN KUALA TERENGGANU, PENSIANGAN: MILIK SIAPA?

(SEKIRANYA PILIHANRAYA KECIL PARLIMEN AKAN DIADAKAN)

Pilihanraya kecil Permatang Pauh dan Kuala Terengganau telah berlalu. Kedua-dua kawasan dimenangi masing-masing oleh PKR dan PAS. Kedua-dua kawasan itu sememangnya BUKAN kubu Barisan Nasional. Kerusi Kuala Terengganu pernah disandang oleh Dr. Syed Azman Ahmad Nawawi dari PAS dan semua tahu bahawa Permatang Pauh adalah kubu tradisi Dato Seri Anwar Ibrahim.

Semasa PBS menentang BERJAYA, rekod menunjukkan bahawa semua kawasan Pedalaman Atas termasuklah kawasan Parliment Pensiangan telah disapu bersih oleh PBS. Pada masa itu PBS menentang kerajaan, BERJAYA.
Apakah senario pengundi di Pensiangan kini bersikap menentang kerajaan dan sama seperti pengundi Permatang Pauh dan Kuala Terengganu?

Parlimen Pensiangan meliputi dua DUN iaitu kawasan DUN N.37-Sook dan N.38-Nabawan. Rekod PRU12-2008 adalah seperti rajah di atas. Rekod pilihanraya yang lalu adalah seperti berikut:-

PRU 1994
DUN N41-Sook (kini N.37)
1. Joseph Kurup (PBS) Mendapat undi sebanyak 7629
2. Taiming Lumaing (BN) mendapat undi sebanyak 3565
(Menang: Joseph Kurup (PBS)...Majoriti 4064 undi)

DUN N42-Nabawan (Kini N.38)
1. Adot Sigoh (Allahyarham) (PBS) mendapat undi sebanyak 2370
2. Ahwar bin Rassam (BN) mendapat undi sebanyak 1747
(Menang: Adot Sigoh (Allahyarham) (PBS)...Majoriti 632


Datuk Dr Jeffery Kitingan dan Tan Sri Joseph Kurup.
Apakah Pensiangan akan menjadi gelanggang pertarungan semula mereka?

PRU 1999
DUN Nabawan dan Sook dimansuhkan dan kawasan DUN Bingkor dan DUN Pensiangan diwujudkan. Dalam pilihanraya umum 1999, DUN Bingkor menjadi pertarungan pertama antara Datuk Dr. Jeffery Kitingan dengan Tan Sri Joseph Kurup. Dalam piliharaya ini Dr. Jeffery (PBS) telah menewaskan TS Joseph Kurup yang bertanding atas tiket BN-PBRS. Ramai mengatakan bahawa kemenangan Dr. Jeffery adalah atas sentiment dan pengaruh PBS.

Bagaimanapun, dalam PRU11-2004 Kerusi DUN Sook diwujudkan semula. Pada pilihanraya itu, sekali lagi Dr. Jeffery bertembung dengan TS Joseph Kurup. Kali ini, TS Joseph Kurup yang Bertanding atas tiket BN telah mendapat 3973 undi sekaligus menebus kekalahannya dengan menewaskan Dr. Jeffery yang bertanding atas tiket BEBAS yang mendapat undi sebanyak 3578 undi. Seorang lagi calon BEBAS, En. Yapilin Nawawi hanya berjaya meraih 252 undi.

(Menang: Joseph Kurup (BN). Majoriti: 395 undi).

N37-SOOK
ELLRON BIN ANGIN (BN) 5,496
SIDUM BIN MANJIN (BERSEKUTU) 124
SUAIDIN @ SHUHAIDDIN BIN LANGKAB @ LANGAB (BEBAS) 202
PAUL BUNSU BIN GINTANG @ PAUL GITANG (PKR) 3,365
(Menang: Ellron bin Angin (BN) MAJORITI : 2,131)
N.38 - NABAWAN
BOBBEY AH FANG BIN SUAN (BN) 3,414
GABRIEL UWING BIN AGUNSUNG PKR 1,327
ALEXSIUS BIN MANGKA BERSEKUTU 96
(Menang: Bobbey Ah Fang bin Suan (BN) MAJORITI : 2,087

KEPUTUSAN PRU 12-2008

Dari rekod dan stastistik yang ada, siapakah yang bakal memenangi Pensiangan? Apakah gelombang Permatang Pauh dan Kuala Terengganu akan melanda Sabah di Pensiangan?
Read also...

6 comments:

Anonymous said...

Saya melihat selera politikus Sabah untuk bertanding Pilihanraya Kecil amat tinggi. Benard Maraat yang meninggalkan PBRS kerana kecewa dengan kepimpinan Kurup akan melobi sebagai calon BN atau akan bertanding menentang Kurup. Johnny Andipai pula akan terkilan kiranya Jeffery bertanding. Adakah Andipai akan menentang Jeffery.

Ramai calon yang melobi untuk bertanding sebagai calon BN. Apakah mereka akan kecil hati dan berpaling menyokong "pembangkang" jika tidak dicalonkan? Inilah masalah BN.

Kiranya Jeffery pula dicalonkan, dia terpaksa akan berhadapan dengan DSP Joseph Pairin Kitingan,Presiden PBS, Huguan Siau, abangnya,Timbalan Ketua Menteri Sabah, yang mempunyai pengaruh yang lebih kuat di kalangan pengundi Pensiangan dan Kawasan Pedalaman Atas secara keseluruhan.

Tidak mungkin SAPP akan bertanding..kalaupun ianya bertanding, ia sekadar keghairahan politik SAPP yang "menggila".

Anonymous said...

Saya fikir di Pensiangan akan ada pertandingan banyak penjuru. BN vs PKR vs BEBAS dan pelbagai parti kecil.

Ini memudahkan BN memenangi kerusi Pensiangan.

DSAI yang menggunakan isu "menemui pemimpin gereja di Sabah" dlama lawatannya ke Sabah baru-baru ini memang strategy mengapi-apikan semangat dan sentimen keugamaan memandngkan 85% pengundi Pensiangan berugama Kristian. Ini seperti sehaluan dengan isu Benard Dompok.

Jadi awas kao BN, Tsumani akan bakal melanda. Go go DSAI....

Anonymous said...

If Jeffrey Kitingan were to be the candidate for PKR in Pensiangan, he wld have to face Pairin coz surely Pairin will be the Election Dir of operation for BN in Pensiangan. The AKIKAWON leaded by Raden Malleh, Bobby Suan, Robin Balang to name a few VS Jeffrey frm Tambunan (residing di Sokid) sure will be just a tiny force. As the same time SAPP, DAP, PAS is NOT a helping factor in Pensiangan..So Think Twice or more before selecting Jeffrey.. Akikalawon mau orang sendiri bah..

Anonymous said...

Jeffrey (PKR) lawan Kurup (BN-PBRS) di Pensiangan. Ini semua tau, Kurup mesti menang punya. Kalo BUKAN Jefrey tapi pemimpinan "Murut" mcm Richard Gunting dan Peter Allion calon PKR dan disokong Jeffrey and Andipai.. ada fightlah.. Pairinpun susah mau cakap... Kalo Jefrey banyak isu BN..lagi rekod kalah dia lebih dari rekod menang..rekod menang Jefrey pun pasal Pairin dan PBS..

Anonymous said...

Salam dinakan....
Sabah tetap Sabah... bukan isu agama atau suku kaum yang akan dipertikaikan dalam PRU Pensiangan nanti... tetapi, perjuangan masa depan daerah tersebut.
Sekiranya mereka terikut-ikut dengan rentak Permatang Pauh dan Kuala Terengganu... ertinya mereka terlalu memikirkan soal politik daripada masa depan daerah mereka. Kawasan yang sedia maklum, memang jauh dari tumpuan masyarakat akan terus `lenyap' dari mata sekirannya mereka memilih menjadi pembangkang dalam arus merebut/mengejar kemajuan.
Pembangunan yang sedang berjalan dan dalam perancangan pasti akan tergendala sekiranya kawasan tersebut dipegang oleh pembangkang. Lebuh raya Kalabakan pasti akan menjadi `impian' yang tidak menjadi walaupun sudah hampir 70% siap... apakah kemahuan politik masyarakat kawasan ini tidak selari dengan kemahuan masyarakat kawasan sekitar yang berlumba-lumba untuk mendapat pembangunan,apakah pembangunan infrastruktur tidak penting berbanding pembangunan minda permainan politik.. dan, apa permainan politik pembangkang itu akan memberi manafaat pada mereka dikawasan yang terpencil itu?? Jawapannya ada pada para pengundi Parlimen Pensiangan..

Wakil Parlimen mereka adalah Timbalan Menteri Persekutuan, 2 orang ADUN mereka adalah Pembantu Menteri dalam Kabinet Negeri Sabah.. takkanlah mereka hendak memilih wakil Parlimen dari sebelah pembangkang pula...!!!

SABAHKITA said...

senteloyo said...
Biar Solymone atau Sabahkita tanding bebas di Pensiangan supaya org murut purut mereka ni yg berlagak 'berpangaruh' sangat. he he he. Sabahkita cuba ikut solymone & tanding=hilang deposit.

About This Blog


Dan adapun orang-orang yang takut kepada kebesaran Tuhannya dan menahan diri dari keinginan hawa nafsunya. Maka sesungguhnya syurgalah tempat tinggalnya. (al-Naziat ayat 40-41)

"Of all the enemies to public liberty war is, perhaps, the most to be dreaded because it comprises and develops the germ of every other. War is the parent of armies; from these proceed debts and taxes...known instruments for bringing the many under the domination of the few. . . No nation could preserve its freedom in the midst of continual warfare."
- James Madison, Political Observations, 1795

santapan rohani ii

Al-hadith :ثلاثةٌ قد حَرّمَ اللهُ - تَبَارَكَ وَتَعَالَى - عليهم الجنةَ : مُدْمِنُ الخمر ، والعاقّ ، والدّيّوثُ الذييُقِرُّ في أَهْلِهِ الخُبْثَ . رواه أحمد والنسائيErtinya : "Tiga yang telah Allah haramkan baginya Syurga : orang yang ketagih arak, si penderhaka kepada ibu bapa dan Si Dayus yang membiarkan maksiat dilakukan oleh ahli keluarganya" ( Riwayat Ahmad )

PEGANGAN

Ingatlah firman Allah Taala:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا بِطَانَةً مِنْ دُونِكُمْ لَا يَأْلُونَكُمْ خَبَالًا وَدُّوا مَا عَنِتُّمْ قَدْ بَدَتِ الْبَغْضَاءُ مِنْ أَفْوَاهِهِمْ وَمَا تُخْفِي صُدُورُهُمْ أَكْبَرُ قَدْ بَيَّنَّا لَكُمُ الْآيَاتِ إِنْ كُنْتُمْ تَعْقِلُونَ (118) هَا أَنْتُمْ أُولَاءِ تُحِبُّونَهُمْ وَلَا يُحِبُّونَكُمْ وَتُؤْمِنُونَ بِالْكِتَابِ كُلِّهِ وَإِذَا لَقُوكُمْ قَالُوا آمَنَّا وَإِذَا خَلَوْا عَضُّوا عَلَيْكُمُ الْأَنَامِلَ مِنَ الْغَيْظِ قُلْ مُوتُوا بِغَيْظِكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ (119)

Maksudnya: “Wahai orang-orang yang beriman! janganlah kamu mengambil orang-orang yang bukan dari kalangan kamu menjadi “orang dalam” (yang dipercayai). mereka tidak akan berhenti-henti berusaha mendatangkan bencana kepada kamu. mereka sukakan apa yang menyusahkan kamu. telahpun nyata (tanda) kebencian mereka pada pertuturan mulutnya, dan apa yang disembunyikan oleh hati mereka lebih besar lagi. Sesungguhnya telah Kami jelaskan kepada kamu keterangan-keterangan itu jika kamu (mahu) memahaminya. Awaslah! kamu ini adalah orang-orang (yang melanggar larangan), kamu sahajalah yang suka (dan percayakan mereka, sedang mereka tidak suka kepada kamu. kamu juga beriman kepada Segala Kitab Allah (sedang mereka tidak beriman kepada Al-Quran). dan apabila mereka bertemu dengan kamu mereka berkata: “Kami beriman”, tetapi apabila mereka berkumpul sesama sendiri, mereka menggigit hujung jari kerana geram marah (kepada kamu), Katakanlah (Wahai Muhammad): “Matilah kamu Dengan kemarahan kamu itu”. Sesungguhnya Allah sentiasa mengetahui akan Segala (isi hati) yang ada di dalam dada.” [Ali Imran: 118 & 119]
..............................................
تُولِجُ اللَّيْلَ فِي النَّهَارِ وَتُولِجُ النَّهَارَ فِي اللَّيْلِ وَتُخْرِجُ الْحَيَّ مِنَ الْمَيِّتِ وَتُخْرِجُ الْمَيِّتَ مِنَ الْحَيِّ وَتَرْزُقُ مَنْ تَشَاءُ بِغَيْرِ حِسَابٍآل عمران : 27

"Engkaulah (Wahai Tuhan) yang memasukkan waktu malam ke dalam waktu siang, dan Engkaulah yang memasukkan waktu siang ke dalam waktu malam. Engkaulah juga yang mengeluarkan sesuatu yang hidup dari benda yang mati, dan Engkaulah yang mengeluarkan benda yang mati dari sesuatu yang hidup. Engkau jualah yang memberi rezeki kepada sesiapa yang Engkau kehendaki, dengan tiada hitungan hisabnya".

bermubahalah

“Siapa yang membantahmu tentang kisah Isa-Setelah engkau beroleh pengetahuan yang meyakinkan tentang hal itu, maka katakanlah kepada mereka : Marilah kita panggil (kumpulan) anak-anak kami dan anak-anak kalian, isteri-isteri kami, dan isteri-isteri kalian, diri-diri kami dan diri-diri kalian, kemudian kita bermubahalah kepada Allah, mohon agar Allah menjatuhkan laknat-Nya kepada pihak yang berdusta.” (Ali Imran : 61)